توسعه و تکامل مختلف زندگی در جوامع انسانی و توسعه صنایع ، سازمان های مختلفی را پدید آورد.وجود یک نظام اداری صحیح و منظم را اجتناب ناپذیر می کند و همچینین رشد تکنولوژی و فناوری های جدید برای تامین نیازمندی های روزافزون اجتماع ضروری به نظر میرسد. امروز مسائل و سازمانهای متنوع و متفاوتی وجود دارد که برای به حداکثر رساندن اثربخشی و کارایی افراد و همسو با فناوری جدید اطلاعاتی ضمن آشنا ساختن آنان با محیط و علوم جدید و توجیه آنان براساس نیاز ، سازمانها و موسسات آموزشی نیاز به فعالیت دارند.بدین منظور و جهت تسریع در انجام امور دفتری و عدم اشتغال مدیران به امور کم اهمیت تر و پرداختن به امور اساسی و تربیت مدیران دفتری متبحر و متخصص ضروری می نماید.از این رو رشته مدیریت امور دفتری و اصول مدیریت،راههای صحیح برخورد ارباب رجوع را آموخته و موجبات انجام سریع و صحیح امور مردم را فراهم خواهند ساخت.
تعریف و هدف :
آموزش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز سازمانها، ادارات، مدارس جهت اشتغال در پست سازمانی مدیر ،مسئول، کارشناس و متصدی امور دفتری.
آموزش نیروی انسانی علاوه بر مزایای فردی دارای برخی مزایای سازمانی نیز به شرح ذیل می باشد:
– بهبود دانش، مهارت و توانایی های شغلی در تمام رده های سازمان
– کمک به افراد در شناخت اهداف سازمان
– کمک به افراد در داشتن تصویر ذهنی بهتری از سازمان
– درک و اجرای درست سیاست های سازمانی
– اثر بخش کردن حل مسئله و تصمیم گیری افزایش بهره وری و کیفیت فراگیر
قابلیت ومهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:
الف-ارائه گزارش نویسی و مستند سازی
ب-ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)
پ-انجام کار گروهی
ت-طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث-بهره گیری از رایانه
ج-برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ-سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح-خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ-ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی
د-رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ-اجرای الذامات بهداشت، ایمنی محیط زیست(HSE)
ر-تفکر تادانه و اقتضایی
ز-خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:
– انجام کلیه امور مربوطه به مکانیات اداری به صورت رایانه ای(اتوماسیون اداری)
– تهیه و تولید برخی از نرم افزار های مورد نیاز
– جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آن برحسب مورد
– نصب و راه اندازی سیستم ها و توجیه سایر کارکنان در صورت نیاز
– جمع آوری اسناد مدارک و بایگانی آن به شیوه سیستمی و…
– برقراری ارتباطات اجتماعی مناسب با مسئولین و ارباب رجوع
مشاغل قابل احراز:
– مسئول دفتر(شرکت ها،سازمان ها،آموزشگاه ها،ادارات و…)
– مسئول بایگانی و دبیرخانه
– کاردان امور دفتری
ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو:
– دارا بودن دیپلم کامل متوسطه نظام جدید و قدیم متوسطه
– دارا بودن شرایط عمومی ورود به دانشگاه