رشته تحصیلی مدیریت امور دفتری باید خلاء نیروهای حرفه ای و کار آشنای این حوزه مهم کاری در سطح کشور را پر کرده ، و این پست سازمانی حساس بازوی پر توان مدیران در سطوح مختلف در سراسر کشور باشند.
ضرورت و اهمیت این شغل و حرفه به ضرورت و اهمیت خدمات موسسات و سازمان ها و شرکت بر می¬گردد. هر چه مأموریت سازمان و موسسه موثرتر و بیشتر مورد نیاز جامعه باشد ، حرفه مدیران دفاتر سازمانها و ادارات نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بدان جهت که ماموریت اصلی این حرفه برقراری ارتباط مناسب بین مدیران و خدمت گیرندگان می باشد و از سویی ایجاد ارتباط موثر با ارکان سازمان و سازمان های مرتبط از دیگر وظایف این شغل محسوب می شود ، بنابراین تربیت و به کارگیری نیروهای متخصص و حرفه ای از نیازهای اصلی هر سازمان به حساب می آید.
قابليت ها و مهارتهاي مشترك دانش آموختگان :
الف – گزارش نويسي و مستند سازي
ب – ارائه گزارش نتايج كار و جريان فعاليت ها (Presentation)
پ – انجام كار گروهي
ت – طبقه بندي و پردازش اطلاعات
ث – بهره گيري از رايانه
ج – برقراري ارتباط موثر در محيط كار
چ – سازماندهي و اداره كردن افراد تحت سرپرستي و آموزش آنها
ح – خودآموزي و يادگيري مستمر در راستاي بالندگي شغلي
خ – ايجاد كسب و كارهاي كوچك و كارآفريني
د- رعايت اخلاق حرفه اي و تنظيم رفتار سازماني
ذ – اجراي الزامات بهداشت، ايمني و محيط زيست (HSE)
ر – تفكر نقادانه و اقتضايي
ز – خلاقيت و نوآوري
قابليتها و توانمنديهاي حرفهاي دانش آموختگان :
– ایجاد ارتباط موثر با مراجعین حضوری و غیر حضوری مدیران و سازمانها.
– تقسیم کار و ارجاع وظایف سازمانی طبق دستورات مدیران و برحسب مقررات
– آشنایی با برنامه ریزی سازمانی و بودجه ای
– بهره برداری و استفاده از سیستم های اطلاعاتی مدیریت
– تهیه گزارش های اداری ،مالی و محرمانه
– تهیه صورتجلسه و تفکیک موارد مصوب هر یک از دوایر
– ابلاغ سیاست ها و دستورات ادارات تابعه
– اخذ گزارش از مدیران و ادارات تابعه
– تلخیص نامه ها و گزارشات جهت ارائه به مدیریت عالی سازمان
– بهره گیری بهینه از زمان و فرصت ها برای وقت مدیران
– اولویت بندی برنامه های مدیریتی
– کاهش استرس در حوزه ، دفتر و سازمان
ـ مدیر دفتر ریاست سازمان
ـ مسئولین دفاتر واحدهای اداری و سازمانی
ـ مسئولین دفاتر زیر مجموعه های اداری و سازمانی